Ressurser

Osteoporose kompendium

Spesialist i allmennmedisin Kjetil Høye, Medi3 Innlandet AS, Hamar og professor Glenn Haugeberg, Sørlandet Sykehuset HF Kristiansand har utviklet et nytt praktisk kompendium om osteoporose. Kompendiet er forfattet med tanke på allmennpraktikere i en travel klinisk hverdag.

Det nye kompendiet gir en kortfattet og praktisk oppdatering innen osteoporose. Du finner temaer som: risikofaktorer, utredning, DXA-måling, bruk av FRAX, forebygging, behandling og oppfølging. Alle temaene er eksemplifisert med pasientkasuistikker.

Kompendiet vil være et nyttig hjelpemiddel i arbeidet med osteoporosepasienter.

Bruk «Kontakt oss» nederst på siden dersom du ønsker å bestille dette heftet.

Faglige retningslinjer

Både myndigheter og andre faginstanser har utarbeidet nyttige retningslinjer og veiledere til bruk i osteoporosebehandlingen. Noen av disse er:

1. Nasjonale Faglige retningslinjer for forebygging og behandling av osteoporose og osteoporotiske brudd. Se Helsedirektoratets sider.

2. Helsedirektoratets næringsstoffanbefalinger. Se Helsedirektoratets sider.

Ernæringsråd

Helsedirektoratet har gitt ut informasjon både om ernæring og sol som kilder til vitamin D.

Vitamin D dannes i huden når den utsettes for sollys. Sollyset er som regel mer betydningsfullt enn kosten for å dekke behovet. Når soleksponeringen blir for liten er vitamin D-inntak fra kosten avgjørende for å opprettholde god status. Fet fisk, tran, vitamintilskudd og spisefett tilsatt vitamin D er de viktigste kildene.

Helsedirektoratets næringsstoffanbefalinger kan du se her Helsedirektoratets sider.

Bevegelsesråd

I tillegg til riktig ernæring, spiller også bevegelse og aktivitet en viktig rolle for et sunt skjelett. Når man er regelmessig i kroppslig aktivitet stimuleres beinveksten og bidrar til å bevare beinmassen.

Man trenger ikke være idrettsutøver – ofte er det nok med en spasertur i frisk luft for å bidra til et godt skjelett.

Her er noen enkle gymnastikkøvelser

Bro
Stå med hender og knær mot underlaget, stram magen og baken. Hev høyre arm langsomt opp i luften og senk. Gjenta med venstre arm. Ryggen holdes i ro.

Vekten
Stå med hender og knær mot underlaget. Strekk ett ben langsomt ut bak i vannrett stilling, slapp av og før benet tilbake mot underlaget. Ryggen skal være i ro.

Disse rådene er hentet fra www.calcimagon.de/
Se også brosjyre fra Helsedirektoratet om osteoporose og fysisk aktivitet

Du forlater nå Calcigranforte.no

 

Du blir nå linket videre til en annen side som ikke er dekket av denne sidens disclaimer.

Denne siden er beregnet på helsepersonell

 

Vennligst bekreft at du er helsepersonell.
Alternativt kan du besøke www.takeda.no